21 listopada 2005

Raport Clearswift: Spam finansowy znów popularny Spam Index to publikowany co miesiąc raport na temat charakteru i tendencji spamu. W październiku analitycy brytyjskiej

Raport Clearswift: Spam finansowy znów popularny
Spam Index to publikowany co miesiąc raport na temat charakteru i tendencji spamu. W październiku analitycy brytyjskiej spółki Clearswift zidentyfikowali znaczną ilość e-maili, których celem było przyciągnięcie uwagi odbiorców ofertami szybkiego zarobku. Ich liczba wzrosła z 33,05 do prawie 42 procent.


E-maile te zawierały informacje o „możliwościach pracy w domu”. Można w nich było znaleźć propozycje „pracy” polegającej na rozsyłaniu przesyłek lub redystrybuowaniu płatności. Pierwszy rodzaj „pracy” sprowadza się do przyjmowaniu przesyłek, za które zapłacono skradzioną kartą kredytową, a następnie przekazywaniu ich dalej drogą łańcuszkową. Druga oferta to forma prania brudnych pieniędzy, gdzie „pracownik” zajmuje się ich transferem.


Wzrost liczby wiadomości z ofertami „pracy” wynika ze spadku popularności innych stosowanych dotychczas przez spamerów sztuczek. Powszechnie wysyłane listy z prośbami o pomoc i wsparcie finansowe przestają być skuteczne. Dzieje się tak pomimo dywersyfikacji e-maili. Wiadomości przychodzą z różnych krajów (włączając Chiny, Indonezję i Rosję) oraz dotyczą rozmaitych rodzajów działalności np. charytatywnej czy handlu dziełami sztuki.


Ponownie wzrosła liczba e-maili zawierających oferty tzw. akcji groszowych dla prywatnych inwestorów giełdowych. Rzekomi eksperci doradzają w nich kupno niektórych akcji w celu podniesienia ich ceny do pewnego poziomu, a następnie wycofują się z osiągniętym zyskiem. Oferty akcji groszowych to bardzo niestabilna kategoria spamu. Szybko zwyżkuje i traci z czasem na wartości. W październiku e-maili z ofertami akcji groszowych było trzykrotnie więcej niż we wrześniu.


Spadek odnotował też phishing. W ubiegłym miesiącu liczba e-maili kierujących adresata na stronę do złudzenia przypominającą serwis internetowy banku w celu wyłudzenia poufnych danych np. numerów kart kredytowych, stanowiła jedynie 0,4 proc. wszystkich niechcianych wiadomości.


O 6,6 proc. spadła liczba spamu pornograficznego (11,24 proc. we wrześniu, 4,6 proc. w październiku).
W ubiegłym miesiącu prawie zupełnie znikły e-maile zachęcające do gier w kasynach internetowych.


Nieznacznie wzrosła ilość niechcianych wiadomości nakłaniających do zakupu leków i medykamentów. We wrześniu tego roku wynosiła ona 32,5 proc, w październiku kilka procent więcej (38,2). Z 18 do 11 proc. spadła ilość spamu zawierającego oferty sprzedaży bezpośredniej.


Wyniki „Spam Index” opracowywane są na podstawie raportów generowanych przez rozwiązania antyspamowe, z których korzysta ponad 20 milionów użytkowników.


Więcej informacji znajduje się na stronie: http://www.clearswift.com/news/item.aspx?ID=964


Informacje o Clearswift
Clearswift jest producentem oprogramowania do zabezpieczania elektronicznej komunikacji. Rozwiązania Clearswift chronią przed wirusami i atakami komputerowymi oraz niechcianymi lub nielegalnymi informacjami zawartymi w poczcie elektronicznej, stronach WWW czy plikach dostępnych przez FTP. Firma oferuje produkty z rodziny MIMEsweeper oraz ENTERPRISEsuite. Z produktów Clearswift korzysta 14,000 przedsiębiorstw i 20 milionów użytkowników na świecie. 40 procent firm z prestiżowego rankingu Fortune Global 500 jest klientami Clearswift. Centrala firmy znajduje się w Wielkiej Brytanii. Oddziały zlokalizowane zostały w USA, Niemczech, Francji, Szwecji, Japonii i Australii.